Wat willen we bereiken?
Doelstelling(en):
In het Programma duurzaamheid gemeente Tynaarlo 2020-2030 zijn onderstaande doelstellingen geformuleerd voor deze pijler.
In 2030 wil de gemeente een voorbeeld zijn op gebied van duurzame mobiliteit. Het wagenpark van de gemeente Tynaarlo is nagenoeg fossielvrij in 2030.
Het terugdringen van uitstoot bij vervoer door het stimuleren van openbaar vervoer, fietsen en gedeeld vervoer.
Waar staan we?
Gemeentelijk wagenpark
- In 2022 is een onderzoek naar de verduurzamingsmogelijkheden van het eigen wagenpark uitgevoerd. Dit onderzoek vormt de onderbouwing om goede keuzes te maken op weg naar een duurzaam wagenpark. Voertuigen worden vervangen op basis van leeftijd. Een aantal lichte bedrijfswagens is in 2023 vervangen. Voor grote voertuigen wordt het overstappen op een duurzame variant complexer. Vooruitlopend op de verduurzaming voor de langere termijn, is vanaf 2023 eerst een reductie van de CO2-uitstoot gerealiseerd door over te stappen van GTL-brandstoffen naar HVO-brandstoffen.
CO2-uitstoot mobiliteit
- In 2022 bedroeg de CO2-uitstoot als gevolg van het brandstofverbruik in de mobiliteit in de gemeente Tynaarlo 63 kton.
- Door een daling van het totale brandstoffengebruik in de mobiliteit in de periode 2010 t/m 2022 en een groeiend aandeel van hernieuwbare bronnen, is het gebruik van fossiele energiebronnen in de mobiliteit afgenomen. De vermindering van het gebruik van fossiele energiedragers heeft geleid tot een dalende CO2-uitstoot. Sinds 2010 is de CO2-uitstoot als gevolg van het verminderen van het fossiele brandstofverbruik in de mobiliteit met 13% afgenomen. Het totale brandstofgebruik in de mobiliteit is na een toename tussen 2020 en 2021, tussen 2021 en 2022 weer afgenomen tot het laagste niveau tot heden. Hierdoor is ook de totale CO2-uitstoot van de mobiliteit in dit jaar weer afgenomen, met 1 kton. Dit komt door een daling van de CO2-uitstoot op autosnelwegen (-3 kton) en bij de binnenvaart, recreatievaart en visserij (-0,5 kton). De CO2-uitstoot op de overige wegen (+1,2 kton) en mobiele werktuigen (+0,5 kton) zagen juist een stijging.
- Sinds 2010 is de CO2-uitstoot als gevolg van het brandstofverbruik in de mobiliteit met 13% afgenomen in 2022. In dezelfde periode daalde het brandstoffenverbruik met 23%.
- Wegverkeer heeft veruit het grootste aandeel in de CO2-uitstoot in de mobiliteit (85% in 2022). Circa de helft van deze uitstoot vindt plaats op de snelweg A28.
- Figuur 15 toont de ontwikkeling van de CO2-uitstoot als gevolg van het brandstofverbruik in de mobiliteit in de gemeente Tynaarlo.
Figuur 15: Ontwikkeling CO2-uitstoot a.g.v. brandstofgebruik mobiliteit
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Jaar | Wegverkeer (A28) | Wegverkeer (overige wegen) | Overige modaliteiten |
---|---|---|---|
2010 | 31,1 | 30,4 | 10,4 |
2011 | 30,4 | 29,7 | 10,7 |
2012 | 29,8 | 29,1 | 10 |
2013 | 29,1 | 28,5 | 10,3 |
2014 | 28,6 | 28,0 | 10,6 |
2015 | 29,1 | 28,4 | 10,5 |
2016 | 30,1 | 29,1 | 10,5 |
2017 | 30,2 | 29,3 | 9,9 |
2018 | 29,8 | 29,3 | 10,1 |
2019 | 29,3 | 28,8 | 10 |
2020 | 28,0 | 25,8 | 10,3 |
2021 | 28,7 | 26,5 | 9,7 |
2022 | 25,7 | 27,7 | 9,7 |
Bron: Klimaatmonitor Rijkswaterstaat
Lopende en geplande projecten
- Verduurzaming eigen wagenpark: Het onderzoek naar de verduurzaming van het eigen wagenpark vormt de onderbouwing om goede keuzes te maken op weg naar een duurzaam wagenpark. Een aantal lichte bedrijfswagens is in 2023 vervangen. Er zijn 7 elektrische voertuigen aangeschaft. Ook is in 2023 een reductie gerealiseerd door over te stappen van GTL-brandstoffen naar HVO-brandstoffen.
- Regionaal mobiliteitsplan Drenthe: De Drentse gemeenten werken samen met de Provincie Drenthe aan de doorontwikkeling van het Regionaal Mobiliteitsplan Drenthe (RMP). Door de krachten te bundelen bij het opstellen en het uitvoeren van het RMP heeft de vermindering van de CO2-uitstoot een hoger rendement. Te denken valt aan verduurzaming van grond- weg- en waterbouw, elektrisch vervoer, laad- en tankinfrastructuur, duurzaam mobiliteitsgedrag en zero-emissie zones.
- Visie laadinfra en de Regionale Agenda Laadinfrastructuur (RAL): Vanuit de Visie laadinfra en de RAL werkt de gemeente aan het realiseren van een dekkend laadnetwerk, onder andere door realisatie van laadpalen voor bewoners. Hiernaast denkt de gemeente mee over andere strategische plekken waar laadpalen geplaatst kunnen worden.
- Laadconsessie: Vanuit de laadconcessie (Equans) worden openbare laadpalen gerealiseerd. Bewoners van de gemeente Tynaarlo, in bezit van een elektrische auto en zonder eigen oprit, kunnen hiermee eenvoudig een nabijgelegen laadpaal aanvragen