
Wat willen we bereiken?
Doelstelling(en):
In het Programma duurzaamheid gemeente Tynaarlo 2020-2030 zijn onderstaande doelstellingen geformuleerd voor deze pijler.
In 2030 wil de gemeente een voorbeeld zijn op gebied van duurzame mobiliteit. Het wagenpark van de gemeente Tynaarlo is nagenoeg fossielvrij in 2030.
Het terugdringen van uitstoot bij vervoer door het stimuleren van openbaar vervoer, fietsen en gedeeld vervoer.
Waar staan we?
Gemeentelijk wagenpark
- In 2022 is een onderzoek naar de verduurzamingsmogelijkheden van het eigen wagenpark uitgevoerd. Dit onderzoek vormt de onderbouwing om goede keuzes te maken op weg naar een duurzaam wagenpark. Voertuigen worden vervangen op basis van leeftijd. Een aantal lichte bedrijfswagens is in 2023 vervangen en in 2024 zijn drie elektrische auto’s en drie nieuwe diesel voertuigen aangeschaft met de nieuwste euro 6 motoren. Voor grote voertuigen wordt het overstappen op een duurzame variant complexer. Vooruitlopend op de verduurzaming voor de langere termijn, is vanaf 2023 eerst een reductie van de CO2-uitstoot gerealiseerd door over te stappen van GTL-brandstoffen naar HVO-brandstoffen. Er wordt op dit moment een nieuwe aanbesteding met oog op de nieuwste HVO-100 voorbereid.
CO2-uitstoot mobiliteit
- In 2023 bedroeg de CO2-uitstoot als gevolg van het brandstofverbruik in de mobiliteit in de gemeente Tynaarlo 64,2 kton.
- Het totale brandstofgebruik in de mobiliteit is na een afname in 2022 weer toegenomen in 2023 met 6%. Hierdoor is ook de totale CO2-uitstoot van de mobiliteit in dit jaar weer toegenomen, met 0,8 kton (+1%). Dit komt door een stijging van de CO2-uitstoot op autosnelwegen (+0,1 kton), overige wegen (+0,3 kton) en mobiele werktuigen (+1,4 kton). Bij de binnenvaart, recreatievaart en visserij was er een relatief flinke afname van CO2-uitstoot (-91%, 1 kton). Het verbruik van diesel en benzine in de binnen- en recreatievaart is van 5 TJ in 2022 teruggelopen tot 0 TJ in 2023, de exacte verklaring hiervoor ontbreekt.
- In de periode 2010 t/m 2023 is de CO2-uitstoot als gevolg van het brandstofverbruik in de mobiliteit met 10% afgenomen. In dezelfde periode daalde het totale brandstoffenverbruik met 20%. Dat sinds 2010 de CO2-uitstoot minder snel is gedaald dan het brandstoffenverbruik hangt samen met veranderingen in emissiefactoren en de gebruiksverhoudingen van typen brandstof (benzine, diesel, LPG, etc.).
- Wegverkeer heeft veruit het grootste aandeel in de CO2-uitstoot in de mobiliteit (84% in 2023). Circa de helft van deze uitstoot vindt plaats op de snelweg A28.
- Figuur 14 toont de ontwikkeling van de CO2-uitstoot als gevolg van het brandstofverbruik in de mobiliteit in de gemeente Tynaarlo.
Figuur 14: Ontwikkeling CO2-uitstoot a.g.v. brandstofgebruik mobiliteit
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Jaar | Wegverkeer (A28) | Wegverkeer (overige wegen) | Overige modaliteiten |
|---|---|---|---|
| 2010 | 31,1 | 30,4 | 10,0 |
| 2011 | 30,4 | 29,7 | 10,7 |
| 2012 | 29,8 | 29,1 | 9,9 |
| 2013 | 29,1 | 28,5 | 10,3 |
| 2014 | 28,6 | 28,0 | 10,6 |
| 2015 | 29,0 | 28,4 | 10,1 |
| 2016 | 30,1 | 29,1 | 10,5 |
| 2017 | 30,1 | 29,3 | 10,0 |
| 2018 | 29,8 | 29,3 | 10,2 |
| 2019 | 29,3 | 28,8 | 9,6 |
| 2020 | 28,0 | 25,8 | 9,7 |
| 2021 | 28,6 | 26,5 | 9,7 |
| 2022 | 25,7 | 27,7 | 10 |
| 2023 | 25,8 | 28,1 | 10,4 |
Bron: Klimaatmonitor Rijkswaterstaat
Lopende en geplande projecten
- Verduurzaming eigen wagenpark: Het onderzoek naar de verduurzaming van het eigen wagenpark vormt de onderbouwing om goede keuzes te maken op weg naar een duurzaam wagenpark. Een aantal lichte bedrijfswagens is in 2023 vervangen. Er zijn 7 elektrische voertuigen aangeschaft. In 2024 zijn drie elektrische auto’s en drie nieuwe diesel voertuigen aangeschaft met de nieuwste euro 6 motoren. Ook is in 2023 een reductie gerealiseerd door over te stappen van GTL-brandstoffen naar HVO-brandstoffen. Op dit moment wordt een nieuwe aanbesteding voorbereid. De nieuwste HVO-100 brandstoffen moeten ten opzichte van de vorige aanbesteding aan nog meer duurzaamheidseisen voldoen. Zo mag er bijvoorbeeld geen palmolie meer in verwerkt worden.
- Verduurzaming overig materieel: Naast de voertuigen is ook geïnvesteerd in kleinere machines. Zo zijn de meeste bosmaaiers en heggenscharen vervangen door een elektrische variant. Wat betreft de bladblazers en kettingzagen is het overgrote deel nog met een verbrandingsmotor, maar je ziet dat hier ook steeds meer door elektrisch wordt vervangen.
- Regionaal mobiliteitsplan Drenthe: Drentse gemeenten en de Provincie Drenthe werken ook de komende jaren samen aan de verduurzaming van mobiliteit en de vermindering van de CO2-uitstoot. Dit doen we onder andere vanuit het procesdocument Regionaal Mobiliteitsplan Drenthe (RMP). Binnen Tynaarlo gaan we hiervoor in 2025 en 2026 aan de slag met laad- en fietsvoorzieningen om de fietspotentie van bewoners, bezoekers en werkenden in Tynaarlo te versterken. Dit doen we met een realistisch uitvoeringsplan, waarin de mogelijkheden bij bushaltes en ons eigen vastgoed in kaart worden gebracht.
- Visie laadinfra en de Regionale Agenda Laadinfrastructuur (RAL): Vanuit de Visie laadinfra en de RAL werkt de gemeente aan het realiseren van een dekkend laadnetwerk voor (vracht)auto’s. We voorzien bewoners van actuele informatie over de aanvraagmogelijkheden via onze website en plaatsen op geschikte locaties (strategisch) laadpalen.
- Semi-publiek laden: Samen met de provincie Drenthe blijven we semi-publiek laden stimuleren, bijvoorbeeld via informatiebrochures. Semi-publiek laden is laden op openbaar toegankelijke private locaties zoals een parkeerterrein bij een winkel, bouwmarkt of toeristische locatie. Dit is gunstig voor bezoekers en interessant voor organisaties met een eigen parkeervoorziening en draagt bij aan het dekkende laadnetwerk.